Polacy kupują z pomocą sztucznej inteligencji. Nowa era zakupów już trwa

Ponad jedna trzecia konsumentów w Polsce sięga po narzędzia AI podczas zakupów. Technologia wspiera ich w wyborze produktów i odkrywaniu nowych marek. Tymczasem tylko co czwarta firma planuje inwestycje w tym obszarze.
Nowy sposób kupowania
Z raportu „Adyen Index: Retail Report 2025” wynika, że już 37% Polaków sięga po sztuczną inteligencję podczas zakupów. Najczęściej robią to osoby w wieku 16-27 lat – aż 64% przedstawicieli pokolenia Z korzysta z AI, by znaleźć odpowiednie produkty.
Wśród millenialsów ten odsetek wynosi 49%, a w starszych grupach maleje. Generacja X używa AI w 29% przypadków, natomiast baby boomers zaledwie w 13%.
Część konsumentów sięgnęła po sztuczną inteligencję dopiero w ostatnich dwunastu miesiącach. 11% badanych deklaruje, że to był ich pierwszy kontakt z tego typu technologią, a 5% wskazuje AI jako główne źródło pomysłów zakupowych. Najczęściej użytkownicy wykorzystują ją do wyboru ubrań, dodatków i artykułów spożywczych.
Przeczytaj również: Papier wygrywa z e-bookiem. Eurostat sprawdził, co kupują czytelnicy
Inspiracja, nie tylko wygoda
Dla ponad połowy badanych AI to nie tylko narzędzie do oszczędzania czasu, ale przede wszystkim źródło inspiracji. Użytkownicy cenią jej zdolność do rekomendowania mniej popularnych marek i produktów, które trudno byłoby znaleźć tradycyjną drogą.
Raport pokazuje również, że 49% konsumentów jest otwartych na zakupy wspierane przez sztuczną inteligencję w przyszłości. Oczekują od technologii nie tylko podpowiedzi, ale też lepszego dopasowania oferty do swoich potrzeb.
Firmy zostają w tyle
Mimo rosnącego zainteresowania ze strony klientów, tylko 28% przedsiębiorstw działających w handlu planuje w najbliższych dwunastu miesiącach wdrożenie narzędzi AI w sprzedaży lub marketingu. Kolejne 25% zamierza wykorzystać tę technologię do rozwoju produktów. Tymczasem według autorów badania, AI pozwala firmom nie tylko lepiej obsługiwać klientów, ale też zwiększać konwersję, automatyzować płatności i szybciej wykrywać próby oszustw.